Muslimofobiska samtal…

Lena Ström Melin, DN, om ett samtal från en ”upprörd” läsare. Så beskriver hon en person som ringt och klagat hos henne över att, underförstått, muslimer attackerar människor i Amsterdam.

”Förra veckan ringde en upprörd läsare. Han hade läst mina artiklar inför valet i Nederländerna och tyckte att jag varken förstått eller beskrivit bakgrunden till den islamfientlige Geert Wilders framgångar.

– Förr brukade jag och min pojkvän åka till Amsterdam. Det vågar vi inte längre. Män som går hand i hand attackeras. Det är bland annat därför Wilders får stöd, hävdade han.
Hans berättelse gjorde starkt intryck. Det är upprörande om Amsterdam har förvandlats till en stad där homosexuella känner sig rädda. Gängen som drar omkring och trakasserar och attackerar borde hindras, gripas och straffas.”

Föreställ er nu att en person ringer och klagar på, säg judar, tror ni denne person hade beskrivits som ”upprörd”?

Etiketter: , , , , , , ,

Ett svar to “Muslimofobiska samtal…”

  1. Peter Pan Says:

    ”Föreställ er nu att en person ringer och klagar på, säg judar, tror ni denne person hade beskrivits som ”upprörd”?”

    Förmodligen hade den personen inte ens kommit till tals. Blir lite full i skratt ändå. När jag besöker muslimska länder som Iran, ser jag många män och pojkar gå och kramas och hålla varandra i handen. Men de upplevs inte som homosexuella, utan bara goa och mysiga ”grabbar”. Vad kan man dra för slutsats av det? Ja, kanske att rädslan för homofobi skapar andra fobier…

Kommentera

