Folkpartiet, det svenska…

Folkpartiet, ett parti där fientlighet och misstänksamhet mot invandrare är en av grundpelarna är återigen missnöjda över invandrares ”osvenskhet”

Som andra namn på listan stod Sepide Erfani, med iransk bakgrund. Hon föreslogs som vice ordförande i Socialnämnden för Folkpartiet.

Men Erfani blev inte vald.

– Under mötet kom det fram att jag inte stod med på nomineringslistan längre. Jag frågade varför jag var borttagen och fick förklaringen att ”jag har ett asiatiskt temperament och beter mig annorlunda” av kommunalråd Peter Olevik Dunder.

Hon fick även höra att hon ”uppträder osvenskt” varpå Efani tappade humöret och mötet avbröts.”

Etiketter: , , , , ,

22 svar to “Folkpartiet, det svenska…”

  1. Thorsten Schütte Says:

    Det är väl sådant här som kallas för Dundertabbe…

  2. Jönsson Says:

    Vad är er kommentar till att ca 9 muslimer har fått ett Nobelpris och ca 185 judar har fått ett Nobelpris? Det bör nämnas att det finns ca 1,4 miljarder muslimer i världen och ca 15-20 miljoner judar.

  3. Muslimska Nyhetsbyrån Says:

    Jönsson:

    Har hört det argumentet förut. Betänk då att den stora majoriteten muslimer lever i outvecklade fattiga länder. Dessa judar som du skriver om, som vunnit Nobelpriset, har i huvudsak varit födda i industrinationer.

  4. Lasse Öhman Says:

    Mmmmm………..och varför lever den stora majoriteten muslimer i outvecklade fattiga länder.
    Kan det finnas något samband med religionen?

    Nehej, jasså, inte det?

  5. Muslimska Nyhetsbyrån Says:

    Lasse:

    Är det något speciellt i religionen du tror ska ha bidragit till utbredd fattigdom?

  6. Lasse Öhman Says:

    Ja, t ex sharialagar, kvinnans underordning, patriarkat mm. Vad tror du själv?

    Eller kanske det är så att du inte tror att religion har någon betydelse för ett samhälles utveckling??

  7. Muslimska Nyhetsbyrån Says:

    Lasse:

    De flesta muslimska länder har ju ändå en sekulär, eller rätt så sekulär stat, Tunisien, Marocko, Egypten etc. I dessa fall så har detta ändå inte resulterat i några nobelpriser

  8. Lasse Öhman Says:

    och vad beror det på?

  9. Muslimska Nyhetsbyrån Says:

    Lasse:

    Orsaken till fattigdomen runtom i den muslimska världen varierar delvis. Men generellt handlar det om osmidiga ekonomier som varit statsplanerade och instängda, ett uselt utbildningssystem, koloniala gränsdragningar som ställer till med serier av konflikter, etc.

    Försök se de mer sociala, geografiska och ekonomiska orsakerna istället för religionen.

  10. gerhard nilsson Says:

    Jag misstänker att FP tänker på vad som är bäst för FP, och vad som drar mest röster.

  11. Svenne Svensson Says:

    Anledningen att Västeuroper får priset är väl för att delas ut i ett europisk land. Titta lite på vilka som läser på universitet idag så ser du många muslimer. Vi kommer och det med besked:)

  12. Lasse Öhman Says:

    ” Ett uselt utbildningssystem ” Javisst, ett sånt som innebär att stor del av tiden läggs på rabblande av Koranen och att inte flickor ska gå i skolan.

  13. Sadaf Says:

    Lasse,
    1) I de flesta muslimska länder är det betydligt högre andel högutbildade kvinnor än män. Inkl Iran och Pakistan. Lättillgänglig statistik. Trenden är liknande i västvärlden, inkl sverige.

    2) Väldigt få muslimska länder använder sharia som grundlagar. Tyvärr är det just dessa länder som syns i media mest och förknippas med islam. Synd. Det ger en snedvriden bild.

    Läs på nästa gång.

  14. Nyfiken Says:

    Jag är lika lite en extrem multikultikramare som propagerar för öppna gränser och Kumbaya som jag är handviftande nazze. Det jag reagerade mot är att man misstänkliggör muslimer för att vara minde vetande bara för att de är muslimer. Jag föreslår således att ni läser: http://www.abisf.com/articles/article_MuslimskaGavorTillEuropasBarbarer.html. Jag måste dock klargöra att jag naturligtvis inte tycker att Europa bebos av barbarer som den något sensationslystna rubriken i länken antyder.

    Vad det gäller religion och dess inflytande i samhället och för det sociala umgänget mellan människor så tycker jag att religiösa fanatiker, oavsett religion, ska behålla sin tro för sig själv inom hemmets fyra väggar och inte pracka på andra sina seder och bruk. En stat där religionen har minimal makt är mer i mitt tycke. Jag måhända även är intolerant då jag tycker burkor inte hör hemma i ett könsjämlikt västerländskt samhälle? Frågan är vad Feministiskt initiativ har att säga om den saken?

  15. Troubleman Says:

    Det var inte folkpartiet det var EN kommunalpolitiker som betedde sig. Ska du motsätta dig rasism kan du samtidigt inte dra alla över en kam. Fattar inte varför jag ska behöva läsa folk sånt här.

  16. Jönsson Says:

    Några utdrag ur Koranen ger bla. att tjuvar skall få handen avhuggen, att män får slå sina kvinnor, att män står över kvinnorna etc. Jag har faktiskt läst ungefär halva Koranen och min bedömning är att det är en produkt av dåtidens arabiska samhälle, omkring 600 e.Kr. Det handlar mycket om ”de otrogna” och att man skall ”frukta Allah” och detta är enligt mig svårt att integrera i dagens moderna svenska samhälle med jämställdhet och liknande.

    Min fråga till dig: Varför konverterar du inte bort från islam till en annan religion? Vad skulle hända då? Skulle du hamna i helvetet eller liknande? Vad händer med mig som inte är muslim? Hamnar jag i helvetet om jag inte konverterar till islam? Vilken logik finns bakom allt detta?

  17. Lasse Öhman Says:

    Att tappa humöret så till den grad på ett möte i det egna partiet att det måste avbrytas, är det inte ”att bete sig annorlunda”, dvs ”osvenskt” ?

  18. Lasse Öhman Says:

    Hej Sadaf!

    Utan att ha läst den ”lättillgängliga statistiken” så säger det du tar fram inte speciellt mycket om utbildningsnivån; om det finns väldigt få högutbildade män så får ju kvinnorna ganska lätt en högre andel.

    Vore dessutom intressant om du ville räkna upp de länder som du anser är muslimska och sen de där andelen högutbildade kvinnor är högre än män. Borde ju vara lätt att ta fram ur den ”lättillgängliga” staistiken.

    Kanske Somalia, Afganistan, Jemen ingår där……?

  19. Lasse Öhman Says:

    Mmmm………..så det finns alltså inga kulturella skillnader alls i världen?

Kommentera

