Den normsekulära debatten…

En väldigt läsvärd artikel av Per Wirtén kring intolerant sekularism, och hur debatten om det sekulära samhället, istället för att argumentera för ett öppet tolerant samhälle som dess pådrivare påstår sig göra, faktiskt i grunden argumenterar för att bibehålla en norm i samhället, en norm som innebär en svartlistning av religiösa uttryck, alltså inte helt olikt sexuella och könsmässiga normer

Normsekulära människor som jag har vant oss vid att betrakta religionen som passé,” skriver Rosenberg i en kritik av en sekularism som börjat uppträda i former ”lika problematiska som religiösa dogmer”.När den sekulära normen får grepp över samhället – inte bara i statens strukturer – blir religion en skandal, kristendom en pinsamhet och islam en provokation.”

Per sätter verkligen pricken över i:et när han beskriver förljugenheten i resonemanget att ickereligiösa människor idag tvingas att anpassa sig till de religiösa (underförstått muslimer).

”Det verkar ha utvecklats en märklig rädsla för religiösa människor. I boken ”Till frihetens försvar” argumenterar filosofen Per Bauhn och kulturskribenten Dilsa Demirbag-Sten att icke-troende – de normsekulära – ska skyddas från religionsutövning som kan störa och provocera. De ska inte behöva påminnas om de avvikande. Troende måste däremot villkorslöst acceptera olika dominerande värderingar och synsätt, inskärper de strängt.”

I samma artikel beskriver Tiina Rosenberg välunderrättat den senaste tidens försök att engagera hbt-grupper mot muslimer

”Och vad händer när lesbiskas och homosexuellas friheter instrumentaliseras för att förfölja religiösa minoriteter eller garantera att nya invandrare kan stängas ute på religiös, etnisk eller rasmässig grund?”

Ett bra exempel på det Tiina skriver om är Folkpartiets Philip Wendahl, en stark förespråkare av bl.a intolerant sekularitet, och hans syn på muslimska invandrare

Det är naivt att tro att den skolgång, den uppväxt och den samhällsnorm som råder i många muslimska länder inte skulle satt avtryck på människor som invandrar till Europa. För somliga är det ekon av ett förtrycks som de avvisat och därför lämnat. Den gruppen är varmt välkomna till toleransens, yttrandefrihetens och demokratins Europa. För andra är det en svår övergång från de värderingar man bär med sig till dem som råder i de nya länderna och den övergången ska vi underlätta genom god skolgång och medborgarkurser i språk, värdegrund och hur samhället är uppbyggt och som avslutas med test och kontrakt – medan för en inte helt obetydlig grupp är övergången omöjlig då det innebär ett uppbrott mot värderingar som man vill hålla fast vid. För dem finns det helt enkelt inte plats.

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: